Muziekeducatie 3.0

Als we relevant willen blijven als kunst- of muziekleraar dan groeien we naar een onderwijs waarin kennis niet langer gedicteerd, maar sociaal geconstrueerd wordt. Het gebruiken van technologie kan niet verboden worden. Het moet net aangemoedigd worden! Het leren is geen frontaal eenrichtingsverkeer, maar een context waar iedereen van elkaar leert in een niet hiërarchische relatie. Leren kan dus overal gebeuren zowel binnen als buiten de schoolmuren. Leraren leren jongeren kiezen en filteren uit de beschikbare informatie.

Na de technische muziekles (1.0) en belevingsdidactiek van de muziek (2.0) via zingen, spelen, dansen, componeren, transformeren, … evolueren we naar educatie met een verbindende rol in een hybride wereld van interdisciplinariteit met bottum-up initiatieven.

Naast de rol van het muzikaal-technisch ambacht en de muziekdidactische belevingsinitiator wordt nu de focus gelegd op hybriditeit en transfervermogen naar andere contexten van een authentieke kunsteducatie.

Jeroen Vanesser

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s