De kunst van de vergisting

Wat leert ons de wilde fermentatie over kunsteducatie? Vergezeld met een glas spontaan vergiste geuze ging KriZoom samen met Johan Ardui en Tom Jacobs op zoek naar antwoorden.

Het muzikaal ensemble Alogon zette meteen de toon met een bijzondere luisterervaring waarbij de spontane improvisatie de partituur vormde.

Met deze mooie melodieën in het achterhoofd begonnen Johan en Tom aan hun betoog. Inzet was het biochemische proces van de spontane vergisting en het verschil met de gecontroleerde vergisting. Dit verschil werd niet alleen biochemisch en productietechnisch uitgeklaard maar ook als een verschil in visie op natuur, kennis & samenleven. In naam van de wilde vergisting hielden Tom en Johan een vurig pleidooi voor een holistisch paradigma ook wanneer het gaat over onderwijs en kunsteducatie.

Deze hypothese werkte duidelijk inspirerend voor de deelnemers. Nadien werd er immers nog uren gezellig nagekaart. Of was het de geuze die voor de inspirerende factor zorgde?

Vergisting Cantillon.JPG

Advertenties