In de maat op maat

Op deze studiedag werd, naast de praktische workshops, een kader geschetst dat de betekenis en de mogelijkheden van binnenklasdifferentiatie in kaart brengt. Welke didactische componenten (doelen, werkvormen, media,…) hierbij ingezet kunnen worden was het onderwerp.

Na een korte intro door Jeroen Vanesser, docent MO aan UCLL en Francine Drijkoningen, pedagogisch begeleider kon Jo Stijnen, docent muziekpsychologie LUCA van start gaan. Hij schetste een kader dat de betekenis en de mogelijkheden van binnenklasdifferentiatie in kaart brengt. Op basis van welke leerlingkenmerken (voorkennis, interesse, vaardigheden,…) kan je differentiëren? Welke didactische componenten (doelen, werkvormen, media,…) kunnen hierbij worden ingezet?

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden ontdekten we samen de mogelijkheden en beperkingen binnen de lessen MO. Het werd een schitterende voordracht met een leuke interactieve digitale extra-tool met dank aan Jo! Daarna was het tijd voor de workshops.

  • Workshop creëren door Roeland Aerts, docent MO aan UCLL 

Vertrekkende vanuit de kracht van ieder individu werd met verschillende methodieken aan de slag gegaan om te komen tot een klinkend creatief resultaat. De workshop bestond uit het ontwikkelen van motieven, beats, eenvoudige composities en soundscapes.

  • Workshop ‘popsongs in de klas’ door Claudia Guarraci

Tijdens deze workshop werd toegelicht hoe je je stem kan gebruiken als instrument in de klas. Dit werd vooral via beleving aangebracht aan de hand van popnummers. Bekijk het videokanaal van Claudia op YouTube om een indruk te krijgen van haar zangtalenten.

  • Workshop musiceren met Jeroen Vanesser

In deze workshop leerde je musiceren op elk niveau met variabele bezetting via Circle Grooving en Song Painting. Het werd een boeiend samenspel.

Advertenties